Първото впечатление за Volkswagen ID.4 GTX 2023 е, че изглежда чудесно и със сигурност представлява един от най-дръзките опити на VW по отношение на дизайна. В наситения сегмент на електрически компактни SUV или кросоувъри, ID.4 в модела GTX изпъква в червена перла.
Да започнем с предницата, която едновременно е висока, но и с изпити форми. Светлинният подпис на ID гамата е особено разпознаваем в ID.4, като лед лентите продължават до емблемата на автомобила. В долната част има отвори за охлаждане на батериите, а отстрани са разположени допълни LED светлини. По особен начин се придава усещане за голям, но и за практичен автомобил, независимо от факта, че е повдигнат.
Разположението му над пътя се улавя отлично, когато погледнем отстрани. Пътният просвет е 17 см. Започвайки отпред, отбелязваме 20-инчови джанти, екипирани с гуми в размер 255/45/20. Отпред имаме спирачни дискове, а отзад барабани, защото според VW задните спирачки на електроавтомобилите така или иначе не се натоварват достатъчно, заради регенеративното спиране и предните дискове.
В задната част изпитите форми продължават с 3D светлините и по-натрупаните, по стандартите на VW, елементи в долната част, които да прикрият батериите.
Поглеждаме по-нагоре към интегрираните дръжки на вратите. Те спомагат за цялостната аеродинамика на автомобила и неговия облик. Отварят се с много леко усилие. Има възможност, ако заряда в батерията е свършил, предните дръжки все пак да могат да се използват механично с леко повдигане и използване на традиционен ключ.
Предните и задните колела са обвити в черни арки от пластмаса, а под огледалата за задно виждане ще забележим GTX, което да напомни, че това е спортната версия на ID.4. Пред нас имаме един от най-дръзките опити на VW да се установят в ерата на модерните електроавтомобили. Колата има много добри пропорции, изглежда дръзко и отличително. Германският производител следва да бъде адмириран за опита му отчасти да се раздели с консервативното си минало и да навлезе уверено в новата ера. ID.4 GTX е лесно забележим сред всички останали и изпъква.
Акценти
ИНТЕРИОР
Отвътре Volkswagen ID.4 GTX демонстрира желанието на дизайнерите да поставят автомобила в модерната ера. Инфотейнмънт дисплея е 10-инчов, а този пред шофьора 5.3. Системата реагира по-бавно в определени ситуации, но използването на Android Auto и Apple CarPlay дава всичко необходимо. Вградената навигация калкулира добре зададените маршрути, като дава информация за това с какъв евентуален заряд ще се достигне до крайната дестинация и ако е отвъд възможностите на батерията, веднага дава възможности за спиране на зарядните станции по пътя.
Воланът е екипиран с широко дискутираните сензитивни бутони. При тях се залага на междинно решение – освен, че с плъзгане на пръстите, могат да работят и с натискане. Това дава обратна връзка чрез лека вибрация, което би трябвало да осигури най-доброто от двата свята. Лесно се свиква с бутоните и наистина много рядко се натискат по погрешка само заради разположението на ръцете на волана.
Много елементи от интериора са в piano black завършек, който е нашумял сред всички производители в момента. Представлява магнит за прах и пръстови отпечатъци, но при редовно почистване, изглежда добре.
Температурата на климатика и звука на аудиото се регулират отново със сензорни повърхности, които за съжаление не са осветени. Въздуховодите са на по-нетрадиционно място и са разположени под мултимедийния панел.
Хедъп дисплеят е ярък и екипиран с обогатена реалност. Системата показва ограниченията на лентата за движение и асистира навигацията. В допълнение на това е и LED лента по дължината на предното стъкло. При продължително отсъствие на контрол над волана светва в бяла, а в последствие червена светлина. При опасност и доближаване на обект също светва в червено и спомага за по-добра реакция на шофьора.
Панорамата на покрива е огромна и е за предпочитане на фона на тъмните нюанси на интериора. Спомага за много по-светло изживяване и комфорт.
GTX моделът идва с червен шев по таблото и седалките, както и с червени елементи по волана. Педалите с иконите за пускане и пауза добавят към чаровния общ облик на автомобила. Седалките са спортни и в алкантара – обгръщат тялото и осигуряват добър комфорт. Изградени са от екологични материали, а това спомага през зимата и през лятото.
Има някои по-твърди материали по интериора, но всички места, до които имаме достъп или си поставяме ръцете са омекотени.
Изключително естетическо издържано е амбиентното осветление, което може да се конфигурира в два цвята – един на таблото и един на вратите, като отделно може да се активират и светлините в областта на краката. Има и предварително зададени режими на настроение, които придават изключителен стил на интериора при движение нощно време. Да се пренесем и върху движението на пътя.
Акценти
Удобство
Мултимедия
ШОФИРАНЕ
Volkswagen ID.4 GTX е изключително лесен за управление. Много бързо се научават всичките инструменти и поведение на пътя. Цялостното усещане в интериора при движение е много спокойно. Ламинираните стъкла шумоизолират почти всичко от външната среда при движение със 120 км/ч и изключена аудио система.
Асистиращите системи са едни от най-добрите в класа. Разпознаването на знаците е почти безпогрешно и работи отлично в унисон с круиз контрола. Автоматичната промяна в скоростта се осъществява преди табелата с ограничението, а не след, както е при някои други производители. Комбинирано с асистента за спазване на лентата, може да се осъществи почти на 100% автономно шофиране. В огромната част от случаите се справя с маркировката дори и на места, в които тя е компрометирана. Към комфорта добавяме и много добра система за следене на мъртвата точка, разположена от вътрешната част на страничните огледала.
Друг асистент е LED лентата на предното стъкло – ID.light, която следи за концентрацията на шофьора. Той е приканван на всеки 10 сек. да поеме контрола над волана, ако не е разположил ръцете си върху него. При съществуваща опасност пред автомобила, лентата светва в червено за по-добра реакция.
По отношение на окачването, основната разлика между ID.4 и ID.4 GTX е, че последното е с 15 мм по-ниско. В общия случай колата не среща затруднения по отношение на комфорта на дълги разстояния по магистрали и двулентови пътища. С по-висока скорост в по-остри завои колата започва да клони заради огромната си маса и все пак по-високо разположение. Затова за предпочитане е по-спокойният стил на управление.
Разполага с пет режима на движение – Еко, Комфорт, Сцепление, Спорт и Индивидуален. С последния можете да настроите твърдостта на волана и окачването, и рязкостта на задвижването. “Еко” дава най-дългия режим на работа на батерията, намалявайки мощността. “Спорт” придава по-твърдо усещане на волана и включва регенеративното спиране на максималната му настройка. “Сцепление” е за по-неудобни настилки, като подобрява представянето при по-ниска скорост. При движение до 20 км/ч задвижването 4×4 е перманентно.
Матричните светлини са отлични при движение в нощни условия на дълъг път. Реагират много бързо на останалите участници в движението и в същото време предоставят отлична видимост на пътя.
На пътя ID.4 GTX се усеща като много по-голяма кола, отколкото е. Особено в началото се изисква повече внимание на по-тесни места, паркинги и бариери. От крайните линии на предния капак, които се виждат от шофьора, има още около 20-30 сантиметра до самите гуми и джанти, а това може да създаде неприятни ситуации на по-тесни места. Огромен плюс на автомобила е неговата маневреност – радиусът е 10,2 м, което е само с 0,4 м повече от този на малкия VW e-Up.
Усещането за по-голям автомобил обаче се проявява положително при движението на дълъг път. За това спомагат воланът с повече съпротивителни сили дори и на настройка “Комфорт”, както и масата от 2224 кг. Колата е пригодена за дълги и комфортни пътувания, а мощното задвижване спомага изключително при изпреварвания.
В заключение Volkswagen ID.4 GTX е с по-твърдо усещане на пътя – от една страна заради 20-инчовите джанти, а от друга – заради по-спортното си окачване.
Разход
* София-Пловдив | 120 км/ч | круиз-контрол | ASM/PSM 4MOTION 299кс 77kWh | ток
Зад волана през деня
Зад волана през нощта
Безопасност
ДВИГАТЕЛИ
Представеният модел е 299 к.с., 460 Nm въртящ момент и батерия 77 kWh. Разполага с трифазно бордово зарядно, което позволява зареждане до 11 kW от AC станция и 125 kW на бързозарядна DC. От 0 до 100 км/ч изминава за 6,2 сек. Забележителни показатели, предвид факта, че колата тежи над 2,2 тона. Потеглянето от място и изпреварванията нямат почти никаква конкуренция в практичния клас. Няма маневри или ситуации, които да са непосилни за мотора.
Колата е много икономична и разстоянието от София до Пловдив със 120 км/ч по магистралата на круиз контрол бе изминато с 29% от заряда на батерията при средна консумация от 17,1 кВтч/100.
От Карлово до София пък по подбалканския път, комбиниран с каране в града или общо 211 км, бяха изразходвани 60%. През лятото на 2023-та възстановяването от 19 до 80% коства 39 лв. на публична станция. Същото зареждане в домашни условия на нощна тарифа би коствало 7 лв. Съответно комбинираният разход с нормална скорост е около 19 лв на 100 км. навън или 3 лв на 100 км у дома.
В реални условия със заряд от 80% на батерията колата може да измине между 350 и 400 км с комбинирано каране при температури от над 25 градуса навън.
Акценти
Консумация
ПРАКТИЧНОСТ
Практичността на Volkswagen ID.4 GTX е една от най-отличителните му характеристики. В корите на предните врати виждаме голямо и дълбоко пространство, което побира голяма бутилка. Качването в автомобила е улеснено, тъй като прагът не е висок. Седалките имат много нива на настройка и разполагат с индивидуални подлакътници. В тази зона имаме място за две чаши, безжично зареждане на телефон, два USB-C порта, както и още пространство за други две чаши и ключове.
Предните седалки и многото позиции, на които могат да бъдат разположени, ще гарантират комфорта, както на ниски, така и на особено високи пасажери, включително и над 190 см. Няма никакви забележки в областта на колената.
Поглеждайки отзад имаме добра дълбочина в корите на вратите. И тук няма никакви забележки по отношение на пространството и спокойно могат да се возят на дълги разстояния пасажери с ръст от 185 до 190 см. Вратите се отварят почти на 90 градуса, което улеснява влизането, както и поставянето на голяма детска седалка.
Volkswagen ID.4 GTX няма багажник под предния капак и затова поглеждаме към единственото карго пространство, което е само отзад. Електрическата врата на багажника е с отваряне и затваряне без ръце. Багажникът ще задоволи всяко семейство с едно или две деца. Гарантирано е необходимото за пътувания до магазина или до морето. Обемът е 543 л и 1575 л при свалени задни седалки. Има светлини, няколко куки за поставяне на торби, отвор за ски и други дълги предмети, както и джобове, в които да бъдат поставени по-малки предмети. Пространството е лесно достъпно, тъй като няма ръб, който да пречи на поставянето на багаж. Подът на багажника се повдига и има специално отредено пространство, където да бъдат поставени зарядните кабели.
Акценти
Покупка
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
ID.4 GTX, със сигурност, е един от най-дръзките автомобили на VW в последно време и от него се очаква страшно много. В традицията на германската марка, прави добре всичко, което очаквате да прави добре. Това е мощен кросоувър, който предлага практичност, има пространство за всички и батерията му дава добри километри с един заряд.
Абонирайте се за канала ни в YouTube и ни последвайте: