Заставаме зад волана на световния автомобил и SUV на Северна Америка за 2018-та. Колата е от класа на компактните всъдеходи и е една от най-красивите коли по пътищата в момента. Невероятната привлекателност на автомобила започва отпред. Новият светлинен подпис препраща към Мьолнир – чукът на Тор. Богът на гръмотевиците от нордическата митология. Новата предница е по-семпла от предходната, но: по-малко в днешни дни, означава по-стилно и това приляга на Волво. Алфа-излъчването на колата е декларирано от логото на компанията, което е още по-голямо и по-авторитетно.
Профилът отстрани показва изчистени линии и масивно присъствие. В долната част на вратите има два елемента, които допълват естетиката. Ако се погледне под ъгъл, ще се забележи стремежът за по-добра аеродинамичност. Широчината на автомобила се забелязва най-добре, когато бъде погледнат отзад. Вратата на багажника е много широка, но пропорциите са добре спазени заради по-големите стопове. Светлините отзад продължават линията на Волво още от предишната генерация автомобили, а това би се понравило на по-традиционните фенове на марката.
Колата е повдигната и има добра разсейка от пътя. Този модел е екипиран с 21-инчови джанти и въпреки това има над два юмрука разстояние до най-горната част на арката. Освен по-големите джанти, колата е с нови пластмаси в предницата, повече хром около предната решетка, затъмнени задни стъкла, релси по покрива, панорамен покрив, акулска перка, издължени задни лед светлини, два отвора на ауспуха, както и по-големи огледала за задно виждане със система за следене на мъртвата точка. За профила на купувача, този автомобил отговаря на нуждите на стилни мъже с добър бизнес и голямо семейство. Излъчването на колата е някак… изискано. Репутацията на марката в България е на високо равнище, така че последното XC60 е добра алтернатива на традиционните немски премиум автомобили.
Акценти

ИНТЕРИОР
Всеки един използван материал в интериора е от много висока класа. Всичко е меко и много добре изградено. Основният стил е минималистичен. Крачката напред спрямо предишната генерация е огромна. Чувството у шофьора за обемност и сигурност се поражда заради повдигнатата позиция, но най-вече заради солидния волан. В кабината има много алуминий, линиите са изчистени, а по-семплият, но много по-изискан стил, отличава новото XC60 от останалите в този клас.
Главният фокус в интериора е поставен върху 9-инчовия вертикален тъчскрийн в средата на конзолата. Той е лесен за ползване и с красиви графики. Седалките изглеждат страхотно, макар и да са малко по-твърди, отколкото някой би предположил. Аудиото е на Бауърс и Уилкинс – в кабината има 15 тонколони и суббуфер. Системата има няколко опции за това как да се разпръсква звука и една от тях е „концертната зала в Гьотеборг“. Ефектът е невероятен. Централният дисплей пред шофьора е 12,3-инчов и прожектира навигация, режими на работа и управление. Колата притежава един от най-красивите интериори в момента.
Акценти

ШОФИРАНЕ
Главни характеристики на управлението на колата са, че се справя отлично на дълги разстояния и че е относително добре маневрена в градски условия. Да започнем с междуградското шофиране. Според мнозина XC60 побеждава част от германските си конкуренти по возия, но за да е постижимо това, трябва да се избягват големите джанти. Моделът, който представяме е от оборудването R и е с 21-инчови такива. Изглеждат чудесно, наистина, но в родната действителност е трудно да се справят с лошата инфраструктура. Класически пример за компромиса, който следва да се направи между това как изглежда даден продукт и как следва да бъде експлоатиран у нас. Усещането със сигурност не е непоносимо, но може да доведе до раздразнение след по-дълъг период на експлоатация.
Когато колата е екипирана с по-малки джанти положението е коренно различно. Комфортът следва да се изтъква като главния фокус на този автомобил, макар че хибридният двигател T8 е с главозамайващо ускорение и го поставя в територията на спортните автомобили. Както всички SUV автомобили обаче, заради по-високия център на тежестта и по-голямата маса, колата е трудно да се определи като спортна, защото се накланя повече по завоите и воланът не отговаря очаквано на резките промени в движението. А и кой би искал с толкова стилен и мощен автомобил да атакува агресивно по двулентови пътища?
Затова по-консервативен дизелов двигател, с по-малки джанти и въздушно окачване е най-добрият избор. Така се осигурява перфектният баланс между комфорт и управление. При такава конфигурация автомобилът е стабилен и осигурява плавна возия при промяна на настилката. Естествената среда на автомобила е в носещите наслада дълги пътувания, в които да бъдат разкривани нови територии и дестинации. Изисканият стил изисква и подобен стил на управление. Когато се заложи на добро оборудване и добро шофиране, XC60 достига очакванията за прекрасно SUV.
Volvo изградиха репутацията си като най-сигурните коли в света и тази традиция се пренася и върху този модел. Многобройни системи за безопасност гарантират пълен комфорт, като част от тях включват асистент, който да придържа колата в съответната лента на движение, автоматична спирачка при очакване за инцидент с друга кола или пешеходец, автоматично избягване от удар, автоматично затягане на безопасния колан и други. Всичко това оправдава очакванията за сигурно и безопасно шофиране.
Тези системи дават особено добро отражение при шофиране в градска среда. Там автомобилът не се затруднява в по-малките улички, защото, както отбелязахме по-рано, притежава добра маневреност. Повдигнатата позиция и масивното присъствие дават така желаното от този тип автомобили чувство за безопасност. Воланът се управлява лесно в трафик и престоят в задръствания по един странен начин се превръща в удоволствие, защото шофьорът и пасажерите му по-дълго могат да се насладят на чудесния интериор. Създава се усещане за това, че човек иска по-дълго да протичат пътуванията му, за да прекара повече време в колата. Питахме се в началото дали след като погледнем колата отвън и й се насладим отвътре, високите очаквания към возията ще оправдаят и отговорът е ясен. С интелигентен подбор на оборудването и опциите, този автомобил има потенциала да пленява, и да кара да искаш да стигнеш до нови места и емоции.
Разход
* София-Пловдив | 120 км/ч | круиз-контрол | T8 Hybrid 407 к.с. | бензин-електричество
ДВИГАТЕЛИ
Volvo XC60 може да бъде закупен с 2-литрови двигатели с 4 цилиндъра:
- три дизелови (D3 150 к.с. / D4 190 к.с. / D5 235 к.с.),
- два бензинови (T5 250 к.с. / T6 310 к.с.) и
- един бензинов хибрид (T8 407 к.с.).
Двигателят в представения модел е хибридният Т8. Той е с около 35,000 лв по-скъп от дизеловия D4 със 190 к.с., но разполага с мощност от 407 к.с. и постига 0-100 км/ч за 4,9 сек. Автомобилът е с много големи размери, но въпреки това изстрелването от място е зашеметяващо. Разстоянието София-Пловдив със 120 км/ч на круиз контрол бе изминато с разход от 9,8л/100км. В града е напълно възможно да се изминат до 50 км изцяло на електромотор без да се задейства двигателя с вътрешно горене.
Най-практичният избор е вторият вариант дизел D4 със 190 к.с. Притежава достатъчно мощност, за да бъде убедителен при изпреварване и дава разход от около 7л/100км. Вторият вариант D5 с 235 к.с. е по-скъп, но дава по-добра мощност при почти същата консумация на гориво. Бензиновият T5 с 250 к.с. е с по-добро ускорение и по-добър звук, но разходът в реални условия е много трудно да падне под 10л/100км.
Акценти

ПРАКТИЧНОСТ
SUV автомобилите са привлекателни заради своята практичност. На задните седалки има по юмрук разстояние пред колената и над главата за пасажер с височина 190 см. Тъмният интериор създава леко усещане за клаустрофобия, затова панорамния покрив е предпочитан при такъв избор. Централната конзола между двете предни седалки е с две скрити места, в които има поставки за 2 големи чаши, както и добро пространство в подлакътника.
В корите на вратите комфортно могат да се поставят високи обекти, тъй като дръжките са разположени по-нагоре. Волво XC60 не се предлага с накланящи се или плъзгащи се задни седалки, както и няма 7-местна версия. Задната врата обаче се отваря широко и пространството в багажника е голямо. Капацитетът е 505 л, когато седалките са вдигнати и 1432 л, когато са свалени. Подът е равен и е много лесно колата да бъде натоварена.
Акценти

ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новото Волво XC60 неслучайно е световен автомобил на 2018-та и най-добър джип в Северна Америка. Притежава дзен интериор, невероятно присъствие на пътя и изглежда чудесно.