ЕКСТЕРИОР

Заставаме Зад волана на един от емблематичните модели на Citroen – C4 Cactus. Предишната версия беше особена с гуми по вратите, релси по покрива, по-правоъгълни форми в предницата. Новата е по-аеродинамична и според Citroen – по-стилна. Промяната е в детайлите, а не във формите, тъй като на височина и дължина автомобилът запазва предходните си характеристики. Погледнат отзад и отстрани C4 Cactus е с по-обли форми. Меката обвивка на задната врата също е премахната в полза на стандартна пета врата. За по-добра аеродинамика отстрани забелязваме леко скосен в задницата покрив, а отпред по-изпита предница в областта на капака.

Сред другите промени са т.нар. airbump, които вече са много по-малки и разположени много по-ниско. Фаровете отзад са с нов, много по-ярък 3D дизайн. По цялата долна част на автомобила има грамадни пластмасови елементи, които спомагат да не се наранява боята от камъчета и лоша настилка. Колата може да се екипира с панорамен покрив, който няма възможност да се отваря. Задните стъкла са затъмнени, а до тях има черна ивица с името на модела. Новият C4 Cactus снема от особеността на предшественика си – пренася ли се това и в интериора?

Акценти
Airbump са много по-малки от предишния Cactus и са разположени много по-ниско
По цялата долна част на автомобила има грамадни пластмасови елементи, които спомагат да не се наранява боята от камъчета и лоша настилка
Колата може да се екипира с панорамен покрив, който няма възможност да се отваря
Задните стъкла са затъмнени, а до тях има черна ивица с името на модела

ИНТЕРИОР

Не, тъй като в интериора няма нито една промяна от оригиналния дизайн от 2014 г. Използваните материали са същите. Същото е и разположението на скоростния лост. В по-голямата част пластмасата е тъмна, грапава и твърда на допир. Въздуховодите в средата са обвити в по-ярка черна пластмаса. Шофьорът има още един от ляво на волана, но за пасажера този в средата е единственият и затова е малко по-голям. Воланът вече се настройва във всички посоки, а не както в предишната версия само нагоре и надолу. Седалките са изцяло нови за подобрен комфорт. Имат функцията да обгръщат тялото при ползване, а след това да възстановяват нормалната си позиция. Те са изключително комфортни и са като диван. Жабката се отваря нагоре и прилича на куфар. Така изглеждат и дръжките на вратите. Панорамният покрив няма щора, но е като стъкло за слънчеви очила и лъчите не заслепяват пътниците. Интериорът е същият като преди, което не е негатив на всяка цена.

Акценти
В интериора няма нито една промяна от оригиналния дизайн от 2014 г.
Въздуховодите в средата са обвити в по-ярка черна пластмаса
Воланът вече се настройва във всички посоки, а не както в предишната версия, само нагоре и надолу
Седалките са изцяло нови за подобрен комфорт и имат функцията да обгръщат тялото при ползване, а след това да възстановяват нормалната си позиция
Жабката се отваря нагоре и прилича на куфар

ШОФИРАНЕ

Историята на Citroen е изпълнена с автомобили, които да са концентрирани върху комфорта. C4 Cactus подчертава именно това. Френският производител представя нова генерация окачване на своите автомобили оттук нататък – т.нар. хидравлични възглавници. Това е много по-семпла и конвенционална система от легендарното хидропневматично окачване на старите модели DS, BX, Xantia, C5 и C6. Ефектът е забележителен.

Тази кола осигури може би най-комфортната возия от всички автомобили в Сезон 1, включително и тези, които струват 5 пъти повече от тази. C4 Cactus гарантира най-добрия комфорт при движение по павирани улици с окаяни неравности. Неприятното усещане при преминаване през по-високи полегнали полицаи е почти неутрализирано. Фокусът е поставен върху това да се смекчават неравностите и пътниците да се насладят на комфортната возия.

Това от своя страна сваля всякаква възможност за по-спортно шофиране, но това нито е профилът на купувача на подобен автомобил, нито е новата философия на Citroen. Това признават от самата компания, като изтъкват различията с останалите марки от групата PSA. Амбицията е DS да бъде позициониран в премиум сегмента, Peugeot да е върхът в средната класа, а Citroen да се завърне към миналото си на иновативен производител, който да предлага много комфортни и чудати автомобили.

По двулентови пътища с по-остри завои и при по-висока скорост, колата може и да клони повече по завоите, но сцеплението е невероятно. Много е трудно, почти невъзможно, да се загуби контрола дори и когато колата е с всесезонни гуми. Това може да се понрави на немалка част шофьори, чийто най-важни аспекти от поведението на един автомобил са комфорта и сигурността.

В града придвижването е много облекчено – воланът се върти лесно, неравностите се обират от окачването, а компактните форми спомагат за лесно маневриране в малки улички и безпроблемно паркиране. Колата е екипирана с паркинг сензори и камера за заден ход. В предницата си е много къса и това допълнително спомага за маневриране с лекота. На дълъг път не се усеща твърде много шум от гумите, както и от страничните огледала. Затова спомагат новите стъкла, които са подсилени за по-добра изолация. Citroen C4 Cactus е изграден със замисъла да бъде за тези, които искат да се придвижват по пътищата с наслада и не разочарова в това отношение.

Разход

* София-Пловдив | 120 км/ч | круиз-контрол | 1.2 PureTech 130кс | бензин

ДВИГАТЕЛИ

По отношение на двигателите – този автомобил се предлага с добре познатия и многократен носител на награди – 3-цилиндров, 1,2 л PureTech бензин, с мощност 110 и 130 к.с. Първият се предлага с ръчна и автоматична трансмисия, а вторият само с ръчна. Има и 1,5-литров BlueHDI дизел, който е с мощност 100 к.с. и само с ръчна трансмисия. Представеният модел е PureTech 130, при който ускорението от 0 до 100 км/ч е за 9,1 сек. В традиционния тест на Зад волана от София до Пловдив по магистралата със 120 км/ч на круиз контрол средният разход бе 5,7л/100км, което е едно от най-добрите постижения за бензинов двигател в момента.

Видове двигатели
2 бензинови – 1,2л със 110 и 130 к.с.
1 дизелов – 1,5л със 100 к.с.
Един от най-добрите компактни бензинови двигатели в момента

ПРАКТИЧНОСТ

По отношение на практичността – петата врата се отваря много широко. В долната част има много голям ръб, който пречи за по-лесно натоварване. В багажника няма много опции и различни отделения, но е дълбок и е с капацитет от 358л при вдигнати седалки и 1170л при свалени. Под кората има място за резервна гума, а в областта, където да се повдигне боята и шасито не са покрити. Преди задните седалки падаха изцяло, докато вече може и 60 на 40. Там пространството при колената за пасажер с височина от над 180 см е добро, но главата удря в тавана, както във версията с панорамен покрив, така и без. Подът в краката е равен и може да се поберат трима по-ниски пътника. Задните прозорци не се свалят, а само се открехват. Дръжките на вратите може да се ползват като пространство за различни обекти, като има и още едно такова по-ниско долу. Отпред жабката се отваря нагоре, а не надолу, както на повечето автомобили. Джобовете на вратите отпред са огромни, като има още едно пространство под жабката и под централната конзола. Пред скоростния лост могат да бъдат разположени две чаши и има още едно мини пространство под скоростния лост.

Акценти
5 седалки
358л – литраж багажник (с вдигнати седалки)
1170л – литраж багажник (със свалени седалки)

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

В заключение – за едни предишният Cactus бе твърде особен, а за други – точно в това се криеше очарованието му. В този Citroen C4 Cactus емблематичните символи на различността са свалени и това предизвиква същите полярни мнения за или против.

Коментари