
Дизеловите двигатели бяха сериозно критикувани в последните няколко години заради скандала на Volkswagen през 2015-та – „Дизелгейт“. При сериозни километри на годишна база и повече движение на дълъг път, дизеловите двигатели продължават да бъдат добра алтернатива.
Преди години светът се беше фокусирал върху глобалното затопляне и околната среда, и определяше въглеродния диоксид (CO2) като причината за тези бедствия. Затова правителствата окуражаваха производителите да се насочат към автомобили с ниски вредни емисии. Дизеловите коли са с много по-ниски нива на CO2 от бензиновите.
В развитите държави законът поощряваше закупуването на такива автомобили с по-ниски данъци. В България станаха популярни заради по-ниската консумация на гориво и съответно по-икономична опция. След скандала на VW в Щатите се установи, че всъщност технологията е добра в далечна перспектива, но опасна в краткосрочната.
Заклеймяването на дизеловите двигатели
Дизеловите двигатели произвеждат високи нива на азотни оксиди (NOx), които замърсяват въздуха в населените места. Високо съдържание на NOx в атмосферата предизвиква различни екологични проблеми, като „прашни“ дъждове и смог. Технологията обаче се развива и е важно да вникнем в това какви коли точно са вредни.
Историята тръгна от прословутия „дизелгейт“ на VW, който достигна до всяка една точка на света. През 2015-та в Щатите бе установено, че изпитанията на дизеловите двигатели при лабораторни условия показват едни стойности на замърсяване и разход на гориво, докато в реални условия те са много по-високи.
Година по-късно бяха въведени нови тестове, които да дадат по-обективна представа. В Германия бе взето мигновено политическо решение затова да се забранят стари дизелови автомобили в определени райони от големите градове. Ход, който се предполага, че рано или късно ще бъде наложен и в много други държави.
Поантата в тази история е, че забраната е върху старите дизелови двигатели. Последните технологии като AdBlue и DPF спомагат много за намаляване на замърсяването. AdBlue е течен реагент, който се използва за пречистване на изгорелите газове по т.нар. метод на селективна каталитична неутрализация. DPF пък са филтрите за твърди частици.
Бензин или дизел - според нуждите
Дизелите позволяват по-добра мощност при изтегляне на сравнително ниски обороти. Това прави шофирането по-комфортно, защото не се налага на всяка цена да се сваля една предавка надолу, за да се осъществи ускорение. Така те са по-добри при по-дълги пътувания. Както и ако често превозвате повече хора или теглите каравана.
Бензиновите често са с по-малка мощност при изтегляне и затова трябва да се вкарват във високите обороти, за да постигнат същото представяне. Там често разполагат с повече мощност и затова са по-забавни при по-агресивно каране. Те са по-плавни и по-тихи, и са по-добър избор, ако се стои повече в трафик. Така нивата на NOx са по-ниски.
Освен километрите на година и разделението градско-извънградско шофиране е много важно да се има предвид и бюджета за съответния автомобил. При сходна конфигурация, най-вече като конски сили например, един и същ модел автомобил не струва еднакво. Бензиновите по дефиниция са по-евтини от дизеловите.
Затова следва да се направи уравнението – разликата между двата, изчислена в километри и цена на горивото – отговорът е след колко км точно цената на двата ще се изравни, за да настъпят позитивите от по-малкия разход на дизела и дали си струва заплащането на по-висока цена за дизел, ако той няма да бъде достатъчно експлоатиран.