Заставаме Зад волана на най-новия модел на BMW – X2. Нов кросоувър в сегмента на малки премиум SUV автомобили. X2 е най-малкият представител на Х моделите и това се забелязва по пътния му просвет. В стандартното оборудване има пластмаса около арките на гумите, но представения модел е от М-пакета. Той е екипиран с LED фарове, които дават отлична видимост през нощта и допълват агресивната предница. Х2 е различен заради детайлите – и най-отчетливият от тях е поставен отстрани. BMW се завръщат към стари концепции, поставяйки логото си на C-рамената. Представеният модел е в специфичния за баварския производител син цвят и разликата му с Х1 и Х3 идва най-вече от скосения покрив. Отстрани намираме алуминиеви релси, които да подчертаят SUV насочеността, поглеждайки назад намираме характерната акулска перка, отстрани специфичната за BMW извивка на задните прозорци, а погледнат отзад автомобилът е с много агресивно и спортно излъчване. Ауспусите са истински, което вече е рядкост и са с диаметър 90мм – колкото и на много по-големия X5M. BMW са направили автомобил, който да впечатлява по-младата аудитория и предлагат нещо по-различно отвън.
Акценти
ИНТЕРИОР
В интериора BMW се придържат към консервативните си традиции и не си позволяват дързостта, която показват отвън. Започваме с волана, който е един от най-обичаните и емблематични символи на М-пакета заради своята форма и излъчване. Всичко в кабината на X2 е сглобено порядъчно и таблото е като на повечето други модели в гамата. В М-пакета половината от борда е с карбонов ефект, а в другата има двоен шеф в жълт кант. Всичко това прелива в централната конзола, където копчетата за климатика са от гума и пластмаса. По-нагоре намираме инфотейнмънта – тъчскрийн дисплей с размер от 8,8 инча. Пред шофьора таблото е дигитално, като скоростомера и оборотомера са с хромирани арки. В пространството до шофьора намиране копчето за ръчната спирачка, панелът за управление на инфотейнмънта, копчетата за изключване на тракшън контрола, различните режими, паркинг асистента, асистента за спускане и скоростния лост. Прагът за левия крак и педалите са от алуминий и всичко строго спазва германските традиции. Аудио системата е от 12 високоговорителя на harman/kardon. Във вратите продължават карбоновите елементи, под които е разположено амбиентното осветление. Седалките са от алкантара и се настройват в 10 точки, плюс в областта около ребрата. Те са обгръщащи тялото и по-твърди, защото това е BMW и защото това е X2 в М-пакет.
Акценти
ШОФИРАНЕ
В последните 10 години продажбите на SUV се покачиха с 90%. 1 от всеки 3 BMW, които се продават по света е от гамата Х. Предимствата на този тип коли са свързани с това, че са по-обемни и че от позицията на шофьора дават по-добра перспектива към пътя. Често обаче са по-тромави и ориентирани към комфорта. Не и тук. ДНК-то на BMW и M Sport е много ясно изразено. Цялата агресивна визия се защитава от усещането Зад волана – спортна возия, твърдо окачване и никакво клонене по завоите. Характеристики, които не са присъщи за повечето автомобили с по-голям просвет.
При X2 фокусът е поставен на противоположния полюс. Колата е много пъргава и динамична. Тя е от семейството на четните модели. Сериите 2, 4 и 6 са по-агресивните и спортно-изглеждащи версии на нечетните модели. Х2 не е изключение. То е по-ниско и по-късо от Х1, но по-широко, за да стъпва по-добре на пътя. Сцеплението е много добро и усещането е повече като за спортен хечбек, а не на SUV, тъй като няма движения в купето по завоите. Воланът е много директен и реагира мигновено на смяната на посоката.
Отвън X2 наистина представлява нещо като купе версия на Х1, но двата автомобила са коренно различни като усещане. Центърът на тежестта е по-нисък и това променя цялото изживяване зад волана. С М-пакета и спортното окачване возията на моменти става прекалено твърда за нашата действителност, и дупките и полегналите полицаи могат да създадат дискомфорт. С умерен стил на каране колата стои солидно на пътя, а в добри отсечки може да разкрие пълния си потенциал. Тя ще се понрави на всеки, който е притежавал BMW още от тийнейджърските си години, но вече е започнал да се ориентира към създаването на семейство. Или пък на всеки, който иска да запази спортния дух, но и да добави повече практичност.
Когато сме Зад волана се проявява конфликта между усещането като за малък автомобил от една страна и големите габарити всъщност от друга. Вътре в кабината чувството е като за нормален хечбек заради по-ниската позиция на шофьора, но всъщност размерите на колата изобщо не са малки. Почти 4 метра и половина по дължина и над 2 метра по широчина. За повече комфорт и светлина в кабината паркинг асистентите и панорамния покрив са почти задължителни опции. При пътуване на дълъг път е препоръчително е през по-голямата част колата да е в нормален режим на окачването, а спортният да се използва само при добро познаване на условията и увереност.
Кабината е добре изолирана и шум от вятър при движение по магистрала не създава неприятности. Колата е екипирана с много асистенти и по-дълги пътувания не са проблем. Богатите възможности на регулиране на седалките могат да задоволят всички нужди. Предното стъкло е много малко и това от една страна допълва усещането за затвореност, но от друга може да доведе до клаустрофобия, затова панорамното стъкло може да се окаже важно. Като позиция на пътя колата може да завладее и крайният ентусиаст и по-неопитните шофьори. В града колата привлича със своето присъствие и оправдава амбицията на компанията да създаде автомобил, който да е привлекателен за по-младата аудитория. На дълъг път и най-вече по завоите мотото на колата не е случайно – бъди този, който се осмелява.
Разход
* София-Пловдив | 120 км/ч | круиз-контрол | 2.0 xDrive20d 190кс | дизел
ДВИГАТЕЛИ
Затова поглеждаме и под капака, където представеният модел е X2 xDrive20d. Той е с обем 2л и мощност от 190 к.с. Изстрелването от 0 до 100 е за 7,7 сек. Традиционният тест на Зад волана в реални условия – разстоянието от София до Пловдив по магистралата със 120кмч на круиз контрол бе изминато със среден разход от 5,1л на 100 км. Това е второто най-добро постижение от първите 7 епизода на Зад волана и най-доброто за двигател с този обем и тези характеристики. В града в зависимост от стила на каране и трафика разходът варира между 6 и 8 л на 100 км. Този двигател може да е малко по-шумен в ниски обороти при палене на автомобила, но в последствие не създава дискомфорт и е добър избор. На разположение е още един дизел с обем 2л и 150 к.с. Има и два бензинови – 1,5л със 140 к.с. и 2л със 190 к.с. Те обаче идват само с предно предаване. Има избор между три скоростни кутии – ръчна, автоматична steptronic и спортна автоматична. Всичко в структурата на двигателя е подсилено отново с фокуса към спортното шофиране. Вибрации в купето не се усещат и xDrive20d дава добра пъргавина, добър разход, а и гарантира задвижване 4х4.
Видове двигатели
ПРАКТИЧНОСТ
Отправяме се към най-важната част за SUV автомобилите и надникваме към практичността. Багажникът е по-малък от на Х1. 470л на Х2 срещу 505 на Х1. Със свалени задни седалки обемът нараства до 1355л. Праговете по основата са от алуминий, за да не се драска. Подът не се повдига до тяхното ниво и се образува ръб. Има няколко места за захващане, ластик и пространство до и под кората. Когато седалките се свалят няма пречки и всичко е равно. Така се отварят добри възможности за натоварване на автомобила. На задните седалки пространството е добро за пасажери до 185см. Има мрежи на гърба на предните седалки, повдигнато пространство на пода на средната седалка, а корите са дълбоки. Същото се отнася и за предните, където има още пространство.
Акценти
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Радостта от шофирането. Бъди този, който се осмелява. Това не са просто лозунги, а ДНК-то и на най-новият модел на BMW. От германския премиум производител са добавили нотка на индивидуалност в този автомобил. Отвън. Отвътре са спазени хладните консервативни традиции. Зад волана този автомобил отключва всякакви емоции. Ако нечетните X1 и X3 са ориентирани повече към класическите форми и возия, то X2 се отличава с неортодоксална визия и много агресивно поведение. А сивотата на ежедневието се бори от различните.